Ik denk dat alle mensen een intrinsieke motivatie hebben om een goed mens te willen zijn. Wat die goedheid betekent en hoe dat er bij jou uit ziet dat bepaal je helemaal zelf.

Helaas zijn onze levens vaak zo druk dat we helemaal geen tijd hebben om goed te zijn. Of het wordt nog zo’n dingetje op onze to-do-lijst waardoor we er helemaal niet van kunnen genieten. Als we niet continu zo gestressed en bezorgd zouden zijn, zou de ziel volgens mij vanzelfsprekend goed doen. Want als we onszelf helemaal goed laten voelen, dan stromen we automatisch over naar andere mensen.

Ik denk dat vrijwilligerswerk daarom tegenwoordig zo populair is. Het geeft een goed gevoel om iets voor je medemens te doen. In een geïndividualiseerde, globaliserende samenleving missen we de simpele daden van goedheid. Het levert een soort geluk op waar je niet mee hoeft te pochen, maar wat je vanzelfsprekend goed doet voelen. Zoals ze in mondo-zen meditatie noemen: een onredelijke vreugde. Een vanzelfsprekende niet direct te verklaren vreugde. Intens gelukkig worden van kijken naar een bloemblaadje. Of van goed doen dus.

Ik ben zo dankbaar dat ik dankzij mijn “burn-out” tegenwoordig zoveel tijd en ruimte heb om mijn natuurlijke goedheid te laten stralen. Want hoe rot ik me soms ook voel, als ik ga wandelen gebeurt er altijd wel iets moois. Als ik dat zeg, vind ik mezelf een beetje als een gepensioneerde bejaarde klinken. Maar is het niet van de zotte dat alleen werkloze bejaarden tijd hebben om te genieten van de kleine, gratis-en-voor-niets vreugden van het leven? Wil jij wachten tot je 67,5e verjaardag, voordat je jezelf rust en ruimte gunt om te genieten?

Vandaag zag ik zo’n gepensioneerde bejaarde met veel pijn en moeite een leeg bierflesje uit de vijver vissen. Omdat ik alle tijd en ruimte heb, spreekt mijn natuurlijke goedheid vanzelf: “Meneer, wat fijn dat u dat doet!!!”. Er ontstaat een korte ontmoeting waarin ik hem de gift van gezien worden in goedheid mag geven. En daarin ontmoet ik mijn eigen goedheid. Eind goed, al goed.

In mijn ochtendmeditatie spreek ik mijn verlangen uit om God te dienen en ik vraag hem mij ook vandaag de weg te wijzen. Mijn ego wil God graag dienen op grootse avonturen en dat mag ook! Maar mijn nederigheid leert me God te dienen met kleine daden van goedheid.

Heb uw naaste lief als uzelf. Zo simpel. Zo moeilijk. En een bron van ware vreugde.

Amen.

 

 

